bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 22 december 2010

Karl-Alfreds julkalender - Del 23

Kung Blozo av Li Österberg

Den motvillige monarken hade varit en perfekt titel på en biografi om Ezofagustas härskare, synd att någon redan norpat namnet, (antagligen skulle det gå lika bra med Den MUTVILLIGE monarken). Blozo vill egentligen bara vara kung när det är roligt. Visst trivs han med slottslivet men det där med att regera kan vara rätt jobbigt ibland, speciellt om landet invaderas av monster eller annan ohyra.

Vid sådana tillfällen kan det vara bra att en råbarkad sjöman i bekantskapskretsen. Karl-Alfred har genom åren fått hjälpa kungen med de mest underliga saker. Han har rent utav vikarierat för Blozo då denna haft något annat för sig.

Li Österberg beskriver
sig som blyg och lite neurotisk, (precis som Woody Allen). Första gången jag stötte på hennes serier var någon gång 1996-97. Min favoritbokhandlare hade tagit in ett par fanzines från serietecknarskolan i Hofors. Båda tidningarna hade sagotema och jag minns att Lis bidrag handlade om klassiska grekiska gudamyter. De andra elevernas bidrag har jag inga som helst minnen av men Lis kommer jag ihåg dessto bättre. Det måste väl ändå räknas som en komplimang.
Under de senaste åren har Li släppt ett imponernade antal album som jag definitivt tycker att ni bör kolla upp.

Hennes hemsida hittar
ni HÄR..
Bloggar gör hon HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar