bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 12 december 2010

Karl-Alfreds julkalender - Del 13

Farmor av Alf Woxnerud


Farmor eller Granny som hon heter i original, är en figur som tillkom 1961. Denna smått groteska kvinna är en av många figurer som Forrest "Bud" Sagendorf hittade på under de år som han basade för serien. Okej, det kanske inte är särskilt snällt att kalla en kvinna på 100+ för grotesk men kom igen, ta er en titt på tanten. Har ni någonsin sett något så okvinnligt? Hon ser ju ut som Karl-Alfred på dragshow.

När farmor introducerades ändrades plötsligt åldern på Karl-Alfreds far från 99 till 85. Historien förtäljer icke ifall gubbskrutten tidigare ljugit om sin ålder eller om Sagendorf helt enkelt ville ge hans mor en mer trovärdig ålder. Själv gissar jag på att det rör sig av någon form av bedrägeri men detta är bara antaganden från min sida, jag har inga belägg för saken. Farmors största uppgift här i livet tycks vara att förse sina släktingar med mat och emellanåt läxa upp sin bångstyrige son. Med andra ord är hon ungefär så som farmödrar i allmänhet brukar vara.

Alf Woxnerud är en figur som tillkom 1961. På något sätt känns det som att jag alltid har omgivits av hans bilder, (så ni må tro att jag är glad över hans medverkan). När jag var barn under 80-talet var det svårt att undgå dem. Det spelade egentligen ingen roll vilken tidning jag öppnade, jag visste på förhand att det fanns en väldigt stor chans att få se några av hans galna figurer där. Jag fullkomligt älskade hans Historiska Historier som jag stiftade bekantskap med genom min morbrors 91an, jag gillade till och med de reklamserier med Hubba-Bubba som han tecknade. Störst intryck gjorde dock hans illustrationer i Serieparaden, speciellt den hjärteskärande bilden från det allra första numret där en ung Alf Thorsjö får sin älskade nalle söndertrasad i ett mopedhjul. Ända sedan jag såg bilden har den suttit som etsad på min näthinna.

Alfs hemsida hittar ni HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar