bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 14 december 2010

Karl-Alfreds julkalender - Del 14

Gamen Bernard av Hedvig Häggman-Sund

Att Sjöhäxan var en ondskefull varelse kände vi redan till. En sak som däremot inte är lika känd är att hon är djurplågare. Jäpp, det stämmer DJURPLÅGARE. Den vidriga trollpackan håller sig nämligen med gam som husdjur. Hur gör då detta henne till en djurplågare? Jo, till att börja med är hon som bekant en SJÖHÄXA. Hon tillbringar alltså större delen av sin tid på de sju haven. Gamar däremot håller till i ökenområden och savanner, de är vana vid ett betydligt varmare och torrare klimat och är definitivt inte sjöfåglar. Dessutom är gamar asätare. Hur ofta ser ni några as eller kadaver ute till havs? Okej, vi kan väl förutsätta att Sjöhäxan har med sig ett stort köttlager åt Bernard. Dessutom bör vi ha i åtanke att mina kunskaper inom gamforskning är mycket små (om det inte vore för wikipedia hade de varit i det närmaste obefintliga), detta till trots är jag ändå övertygad om att detta är fel sätt att behandla en gam på. Gamar är nämligen mycket känsliga för förändringar. Även om de har ett imponerande högt immunförsvar och låg ämnesomsättning tror jag livet till sjöss skulle ha en mycket negativ effekt på dem. Om det finns någon läsare med mer kunskap inom ornitologi får ni gärna höra av er, jag är mycket intresserad av att höra er åsikt om det hela.

Hedvig Häggman-Sund är definitivt ingen djurplågare, och hon är inte häxa heller (i alla fall inte som jag känner till). Däremot är hon en tecknare utan motstycke i Sverige. För Hedvig är tecknandet lika naturligt som att andas, hon bara gör det.

Om ni känner för att dregla över fler bilder från Hedvigs penna tycker jag att ni ska besöka hennes blogg HÄR.

Nu tycker jag att det är hög tid för en tecknad film:

3 kommentarer:

  1. Tack för dom snälla orden och för att jag fick vara med! :)

    SvaraRadera
  2. Det är jag som ska tacka, jag är jätteglad över att du ville vara med.
    Snälla ord? Det är ingenting annat än sanning, precis som allt annat jag skriver om de medverkande.

    SvaraRadera
  3. Snygg fågel, Hedvig! Ingen kan teckna djur som du!

    SvaraRadera