bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 21 december 2010

Karl-Alfreds julkalender - Del 22

TOAR av Nicolas Krizan

Precis som Alice började urtidsmannen Toar sin seriekarriär som en av Karl-Alfreds motståndare. Men precis som fallet var med Alice övergick fighten snart till en varm vänskap. Karl-Alfred anlitade kort därpå Toar som barnvakt, ett yrke som han verkade trivas väldigt bra med.

Toar är tusentals år gammal. Denna höga ålder beror på att han en gång drack ur en magisk källa som hindrar hans åldrande. Han är en vänlig själ men drar sig inte för att bita huvudet av sina motståndare.

Nicolas Krizan är art diretor, grafisk formgivare, delägare i en reklambyrå, illustratör och serietecknare. Han har aldrig bitit huvudet av någon, (i alla fall inte som jag känner till). Genom åren har han tecknat en lång rad olika serier, den egna skämtserien Lillen, Mumin, Buster och en stor mängd fantasyillustrationer.

Nicolas var en av de första "riktiga" serietecknare som jag någonsin träffade. När jag gick på gymnasiet i Skövde tog en av mina lärare med mig på en inspirationsfika till en lokal reklambyrå. Han visste att jag verkligen brann för serieteckning och ville därför presentera mig för Nicolas. Jag minns inte så mycket av samtalet som ägde rum men däremot minns jag hur inspirerad jag blev av besöket. Det kändes häftigt att träffa någon annan som tecknade, och att det dessutom rörde sig om en vuxen person som dessutom läste serier gjorde det hela ännu häftigare.

Som kuriosa kan jag nämna att Nicolas tidigare arbetsplats hade rykte om sig att vara hemsökt (lokalpressen gjorde ett uppslag om det).

Nicolas filmblogg hittar du HÄR
Factum Reklam besöker du HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar