bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 15 december 2010

Karl-Alfreds julkalender - Del 15

Salty av Johanna Kristiansson

Det är lika bra att erkänna det med en gång, jag har ingen aning om vem papegojan Salty är. Antagligen är han/hon väl som aror är mest, färgglad och högljudd. Den enda gången jag kan minnas att jag sett till fågelskrället är i den här reklamfilmen:


Det finns dock en annan Salty som jag är desto mer bekant med. "Salty" Bill Barnacle är en av Karl-Alfreds äldsta och bästa vänner. Han kom på oväntat besök den 3 december 1933 och föreslog genast en skattsökartripp till den mytomspunna Plunder Island. Innan det var dags för avfärd ville de två vännerna passa på att fira sitt återseende genom att ge sig ut på en krogrunda. Dagen därpå arresterades de av den lokala polisen. En gapskrattande Bill påpekade att det bara var den tvåtusensexhundrade gången som Karl-Alfred hamnat bakom lås och bom. Ett fängelse håller inte två sjöbjörnar på plats särskilt länge, det dröjde inte länge innan de gav sig av på sin skattjakt.



Käftsmällen? Bry er inte om den, den ingår i de goda vännernas hälsningsfras.
Då jag inte hade min kära cintiq tillgänglig igår fick jag använda mig av traditionella verktyg för att kunna ge er en bild av "den andre Salty". Helt plötsligt sitter jag med ett fysiskt original framför mig, det var ett tag sedan. Det är inte utan att det känns lite ovant. Om någon känner för att köpa loss bilden så går det alldeles utmärkt, det är det bara att höra av sig. Bilden mäter ca 25 x 34cm och kostar 500:- plus porto.

Johanna Kristiansson vet jag däremot mycket väl vem det är. Skam vore väl annars då vi delat studio sedan fem år tillbaka. När man jobbar så nära någon under så pass lång tid blir man antingen väldigt tighta eller också blir man dödsfiender. Jag är inte riktigt säker på vilken av kategorierna som vi kvalar in i. Genom åren har vi undervisat, tecknat serier, irriterat omgivningen med practicaljokes och rent utav duschat tillsammans.

Johanna illustrerar mängder av skolböcker, korsord och andra kluriga saker. Tillsammans med Joakim Gunnarsson gör hon den uppsKATTade strippserien Katten Nils för Kamratposten.

Johannas hemsida besöker ni HÄR.
Någon blogg har hon inte, men det har däremot Katten Nils. Besök honom HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar